fredag den 31. januar 2014

Stationstræning

Det var tid til at få afsluttet vektorer i rummet med mit 3g-hold. Vi manglede lige at få kigget nærmere på krydsproduktet. Eleverne havde i sidste modul og hjemme forberedt lidt småbeviser i relation til krydsproduktet. Vi definerer krydsproduktet ved hjælp af dets koordinater, så ortogonalitet i forhold til de oprindelige vektorer, arealformlen for parallelogram i rummet samt parallelle vektorer krævede lidt argumenter og beviser.
Jeg delte klassen op i 4 hold som på skift skulle komme ind i lokalet og være med til at gennemgå beviserne.
Vi har allerede perifært berørt begrebet differentialligninger, så til de hold, der ikke gennemgår beviser havde jeg "oprettet tre stationer", eleverne skulle cirkulere mellem. På disse stationer var tanken at give eleverne en bedre forståelse af differentialligninger og hvad de kan anvendes til. Jeg havde følgende stationer:
1) gæt hvordan ændringen i temperatur teoretisk udvikler sig for en kop kaffe - ledsaget med lidt hjælpespørgsmål.
2) Opfind en lille realistisk historie som passer med nogle opgivne differentialligninger - f.eks. y' = 0,4y
3) Tidligere eksamensopgaver uden hjælpemidler, hvor differentialligninger indgår. Det er vigtigt, at eleverne er helt med på betydningen af y' samt hvad den størrelse kan bruges til og hvad den siger noget om.
Selve timen var struktureret således at hvert hold havde 20 minutter på hver station, hvorefter de skulle videre til næste station. Stationerne var placeret i hvert sit lokale (opgaveformuleringerne var undtagelsesvis printet ud på papir), så eleverne fik også rørt sig lidt. Eleverne nedskrev deres løsninger på papir, så næste gruppe kan sammenligne resultaterne.
Jeg var jo bundet i lokalet med gennemgang af krydsprodukt, så på de andre stationer var eleverne overladt til sig selv. Det gav lidt frustrationer blandt eleverne, da de specielt i stationen med kaffekoppen havde problemer. Men jeg tror de fik diskuteret problemstillingen godt og ikke bare kastede håndklædet i ringen. Og det var også lidt min intension.
Jeg nåede desværre ikke  specifikt at høre eleverne om hvad de syntes om stationsmodellen. Det vil jeg gøre i næste modul, hvor jeg selvfølgelig vil forsøge at få skabt mere overblik over differentialligningerne.
Det gik fint med gennemgangen af krydsproduktet - alle eleverne kom på banen, netop fordi de kun var 8 deltagere ved hver gennemgang.
NB! Stationsmodellen er beskrevet nærmere på inspirationssiden fra matematikkurset "Elevaktivering i matematik".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar