mandag den 20. januar 2014

Start på bevis...

Så fik eleverne afleveret deres hjemmeside, som skulle handle om ens- og retvinklede trekanter. Bl.a. med fokus på formlerne med sinus, cosinus og tangens, som de fleste have valgt at optage på video ved tavlen. Se evt. indlægget Trigonometri fra 2/1 2014.
Det gik fint med selve beviserne men starten på de enkelte beviser havde eleverne ikke styr på.
F.eks. valgte langt de fleste grupper ved beviserne for sinus- og cosinus-formlerne at starte med standardtrekanten.
Herudover var eleverne ikke gode nok til at præcisere hvor, hvornår og hvilke definitioner der blev brugt i de enkelte beviser.
I morgendagens time vil jeg fokusere på starten af beviser. Jeg vil bede eleverne lave en skriftlig indledning til  beviserne for:
1) sinus- og cosinus- formlerne i retvinklede trekanter
2) tangens-formlen i retvinklede trekanter
3) cosinus-relationen
4) sinus-relationen
Først vil jeg lade eleverne arbejde to og to. Efterfølgende vil jeg sætte eleverne sammen 4 og 4, hvor de så skal gennemgå starten på beviserne for hinanden - og for mig.
Jeg har indtastet formler og figurer i et dokument, hvor eleverne så blot skal skrive teksten (link).
Når eleverne er færdige med deres indledninger skal de træne løsning af trigonometriopgaver - i første omgang genkendelse af hvilken formel, der kan anvendes i aktuelle opgaver.
Mere herom i mit indlæg Kuvertopgaver fra 20/1 2014.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar