tirsdag den 28. januar 2014

"Skattejagt" på skolen

Hvis jeg i et modul synes der er behov for et break, sender jeg af og til eleverne på en lille "skattejagt" på (en begrænset del af) skolen.
Jeg har på forhånd nedskrevet 7-10 opgaver (løses uden hjælpemidler) på papir og hængt dem op rundt på skolen.
Eleverne skal nu to og to finde alle opgaver og selvfølgelig løse dem.
Svarene på opgaverne har jeg evt. angivet på et stykke papir, der ligger i klassen. Svarene er typisk ikke angivet i rækkefølge.
Ofte deler jeg seancen op i to for at undgå trængsel. Mens halvdelen af klassen er på skattejagt, har jeg bedre tid til at snakke med de resterende elever i klassen.
Skattejagten behøver ikke tage mere end 10 minutter.
I dette konkrete tilfælde har jeg på 8 stykker papir tegnet forskellige trekanter med udvalgte sidelængder og vinkler. Elevernes opgave er så, at opskrive den formel med indsatte tal, der skal benyttes til at bestemme den efterspurgte side/vinkel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar