Om siden og mig

Jeg hedder Jes Sixtus Jørgensen og er matematiklærer på Espergærde Gymnasium og HF.

I relation til undervisning, så er mit store mantra at få eleverne aktiveret i matematiktimerne. Jeg mener at eleverne lærer mest, når de selv arbejder med stoffet. Og det gælder både ved teorigennemgang og løsning af opgaver.
Jeg bruger derfor meget af min forberedelse på at tilrettelægge undervisningen, så tavleundervisning undgås - i hvert fald tavleundervisning hvor en hel klasse deltager i en gennemgang.
Det gælder om at få aktiveret eleverne, så de kommer til at arbejde med stoffet på deres eget niveau, hvad enten det er ved teori eller tavlegennemgang.
Det er vigtigt for mig, at eleverne kommer til at tale mest muligt matematik i hver time. Jeg er overbevist om at når man kan formulere sig sprogligt om matematik, så bliver man også bedre til matematik
Så eleverne skal på banen. De skal:
- diskutere matematik med hinanden
- løse lidt mere komplekse opgaver i fællesskab
- gennemgå stof for hinanden
- ....

Jeg er glad for at bruge WEB 2.0 værktøjer i min undervisning. Computeren er rigtig god til at eksperimentere med teori og til assistere ved mere komplekse udregninger.
Elevvideoer og -screencast er med til at træne elevernes formidlingsevne på en god måde, således at langt flere elever bliver engageret end ved traditionel tavlegennemgang.
Men computeren er ikke løsningen på alt - jeg er også stor tilhænger af blyant og papir.
"Hver ting til sin tid" :-)

På denne blog vil jeg beskrive nogle af de aktiviteter, som jeg benytter i undervisning. Jeg vil også uploade dokumenter, hvor det kan være relevant.

Du skal være meget velkommen til at kontakt mig med spørgsmål eller kommentarer.

Mvh.
Jes S. Jørgensen
jes_sixtus@Hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Tak for at dele dine ideer Jes både her og til diverse matematik konferencer.
    Bruger tit "God dag ved du hvad..." og skal til at lave formelsamlingsorienteringsløb imorgen med mine 2.g'er, der desværre næsten aldrig bruger formelsamlingen med mindre jeg opfordrer dem til det.
    Jeg vil som du nævner også gerne have aktiveret eleverne mere og lave mindre tavleundervisning.
    mvh.
    John Lansner
    Høng Gymnasium og HF

    SvarSlet