Jeg kan godt lide at lade eleverne lave opgaver - og meget gerne til hinanden. Hvis eleverne selv skal konstruere opgaver, så kræver det at de forstår emnet. Så det er med til at få eleverne til at forstå emnerne.
Og så synes mange elever det er rigtig sjovt at konstruere opgaver til klassekammeraterne.
Det bør dog pointeres, at man selv skal kunne regne de opgaver man giver videre til klassekammeraterne. Der skal selvfølgelig også stå navn på opgaverne, så man har mulighed for at søge hjælp, hvis man har problemer med at løse en opgave.
I dag har vi arbejdet med cosinusrelationen.
Jeg bad eleverne konstruere opgaver med ikke retvinklede trekanter, hvor 3 oplysninger om sider/vinkler skulle være kendt.
Kravet til de kendte oplysninger er, at de resterende sider/vinkler SKAL kunne bestemmes ved hjælp af cosinusrelationen.
Ideen med dagens opgaver var selvfølgelig, at eleverne skulle få en forståelse af, hvilke type informationer i trekanten, der skal være kendt for at cosinusrelationen kan anvendes. Jeg tror på at eleverne lærer dette nemmere ved selv at konstruere opgaver, end ved at regne en masse præfabrikerede opgaver.
To drenge havde problemer med solve i Maple - resultaterne var imaginære. Så fik vi os en lille snak om deres valgte kendte oplysninger overhovedet ville give en trekant - det var nemlig ikke tilfældet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar