lørdag den 8. februar 2014

Træning - uden hjælpemidler

Hvis jeg føler eleverne i et modul har arbejdet længe med den samme ting og jeg fornemmer at koncentrationen svigter, holder vi af og til en "pause" med at træne lidt til prøven uden hjælpemidler.
Ofte vil jeg her benytte puslespil lavet i programmet Tarsia. Programmet er nemt at bruge og har en rigtig god formeleditor. Tarsia er beskrevet nærmere på hjemmesiden hørende til Elevaktivering i matematik, hvor der også ligge en række eksempler på puslespil, som direkte kan bruges i matematikundervisningen.
I går (fredag før vinterferien) var der temmelig meget feriestemning, så det var svært at motivere eleverne til seriøst arbejde. Jeg havde medbragt en stak forskellige Tarsia-puslespil med forskellige emner. Eleverne valgte næsten alle puslespil, der repeterede nogle af de begreber, som vi arbejdede med i 1g. Så på den måde fik jeg alligevel noget fornuftigt ud af timen.
NB! Eleverne synes også det er sjovt selv at lave puslespillene. Lad eleverne forberede nogle opgaver til et givet emne hjemmefra. I grupper konstruerer eleverne så selv deres puslespil i Tarsia. Alternativt kan man på forhånd fra Tarsia have printet tomme brikker ud, som eleverne så blot udfylder i hånden.
Ekstra NB! Tarsia virker ikke på Mac-computere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar