torsdag den 6. februar 2014

Fagdidaktisk kursus i matematik

I går holdt jeg oplæg om anvendelse af IT i matematikundervisningen på fagdidaktisk kursus for matematik (matematiklærere i gymnasiet som er på pædagogikum).
Ud over præsentation af forskellige IT-værktøjer (video, screencast, quizzer mm) forsøgte jeg også at give lidt ideer til at få eleverne aktiveret i undervisning, så læreren ikke står for meget ved tavlen.
Det er altid interessant at diskutere fordele og ulemper ved en sådan mindre lærerstyret undervisning. Oftest mødes jeg med spørgsmålet: Hvordan tjekker du om eleverne har læst stoffet? Mit modspørgsmål er altid: Er du sikker på, at eleverne har lært stoffet, når det er blevet gennemgået af læreren i klasselokalet? Det tror jeg ikke.
Det kan godt være, at eleverne ikke får fat i alle detaljer, når de f.eks. selv arbejder med beviserne, men jeg er sikker på, at eleverne ved det aktive arbejde lærer langt mere end ved at overvære en traditionel lærerstyret gennemgang for hele klassen.
Lærerstyret gennemgang kan være fint, men det skal være til elever på samme niveau. Så derfor er jeg ikke fortaler for lærergennemgang foran en hel klasse - niveauforskellene er for store. Nej så hellere opdele klassen i 2-3 grupper, hvor jeg kan bruge lang tid på gennemgang med fagligt svage elever (detaljer ikke så vigtige), mens gennemgang med de gode matematikelever kan fokusere mere på matematisk præcision. Så opdel klassen i mindre grupper, der på skift gennemgår stoffet i klassen, men resten af klassen på samme tidspunkt uden for lokalet laver noget andet - f.eks. regner tilhørende opgaver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar