lørdag den 22. februar 2014

Fælles opgaveregning

Jeg har tidligere beskrevet, hvordan jeg i par lader eleverne regne forskellige opgaver og parrene så efter et vist antal minutter sender deres opgave med del af bevarelse videre til næste par (Link). Denne metode kan fint benyttes ved regning af opgaver uden hjælpemidler, hvor opgaverne så regnes i på papir.
I går ville jer gerne træne mine 3g-elevers færdigheder i forbindelse med løsning af differentialligninger. Det kræver brug af Maple, så jeg var nødt til at strukturere opgaveregningen lidt anderledes.
Jeg havde oprettet en ny hjemmeside til emnet differentialligninger (vil senere bruge den til andre ting). På hjemmesiden havde jeg oprettet 7 undermenuer hver indeholdende én tidligere eksamensopgave.
Eleverne blev inddelt i par og hvert par fik tildelt en opgave, de skulle løse i Maple. Efter 5 minutter skulle alle par vedhæfte deres Maple-dokument til den pågældende opgave og alle par fik så en anden opgave, de skulle regne videre på. Parrene downloader det oprettede Maple-dokument hørende til opgaven, gennemgår det der allerede er lavet på opgaven og fortsætter herefter løsningen af opgaven.
Sådan fortsatte arbejdet ca. 30 min med hyppige skift, så alle par fik set en række forskellige opgavetyper.
Jeg havde lidt ekstra opgaver med, så man kunne få en ny opgave, når en opgave var regnet færdig.
Det fungerede fint, lige bortset fra at nogle computere ikke var meget for at uploade Maple-dokumenterne til hjemmesiden.
Når en opgave var løst, blev løsningen ud over at være vedhæftet menupunktet også kopieret ind som billede, så det er nemt at finde løsningsmetoden uden at skulle åbne det vedhæftede dokument. Et eksempel ses nedenfor


Ingen kommentarer:

Send en kommentar