tirsdag den 4. februar 2014

Intro til differentialligninger

Det er rigtig svært for eleverne at forstå, hvad en differentialligning er og hvilke informationer, der kan læses ud af en sådan ligning.
Jeg besluttet at bruge lidt tid på forståelsen inden vi går i gang med den mere avancerede løsning. Lektien til dagens time bestod derfor af en analyse af, hvad der sker med temperaturen i en kop kaffe samt nogle simple forståelsesopgaver, der illustrerer hvad der kan læses ud af en differentialligning (Link til lektien).
Jeg havde forsøgt at oprette et tråd på todaysmeet.com, hvor jeg gerne ville have eleverne til at diskutere problemet med kaffekoppen. Der kom nogen diskussion men absolut ikke i den grad, jeg havde forestillet mig. Jeg har ikke opgivet håbet - tror stadig på ideen.
I timen fik vi først diskuteret os frem til en differentialligning, der kunne passe på kaffens temperaturudvikling.
Opgaverne blev eleverne sat til at regne to og to. Hvert 10 minut blev eleverne bedt om at skifte makker. Ved hvert skift af makker skulle der startes forfra med at gennemgå de opgaver, som allerede er regnet.
Opgaverne var en god måde at få trænet i det matematiske sprog. Hvilke matematiske kendeord indeholder opgaverne og hvordan passer det sammen med den differentialligning, som står i opgaveteksten?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar