fredag den 2. januar 2015

Godt nytår - skal, skal ikke... ?

Godt nytår til alle som er faldet over denne blog om matematik.
Så er det 1 år siden, jeg oprettede denne blog. Det er jo noget underligt noget, sådan at skrive uden rigtig at vide, om andre har glæde af endsige overhovedet læser disse indlæg. Der er jo ikke nogen tradition for at kommentere på blogindlæg. Jeg gør det heller ikke selv på de blogs, jeg holder øje med.
Jeg kan selvfølgelig se på sidens besøgsstatistik, at der er nogle, som har fundet frem til min side. Men er det arbejdet værd? Det tager trods alt noget tid at skrive indlæggene.
I det forgangne år skrev jeg 66 indlæg på bloggen - indlæg med pædagogisk indhold eller blot ideer til lidt anderledes forløb.
Men bliver ideerne brugt? Er mine forslag for banale? Og kan jeg overhovedet finde på noget nyt at skrive?
Jeg kunne godt savne lidt mere erfaringsudveksling af ideer mv. Måske skulle jeg ændre bloggen, så andre også får mulighed for at skrive indlæg.
Nå det var lidt tanker her inden aftensmaden.
Jeg vil bruge weekenden til at overveje, om jeg skal nedlægge bloggen.

Nåh ja - og så lige forbedrede mig lidt til næste uge.
I 1g skal vi have afsluttet eksponentielle funktioner - vi starter med at lave vores eget enkeltlogaritmiske papir og undersøger fordele ved det papir.
I 3g står differentialligninger på programmet. Jeg har tænkt mig at gennemgå emnet differentieret, da der er store niveauforskelle i klassen. De bedste får lov til at arbejde meget selvstændigt med stoffet, mens jeg selvfølgelig vil holde de svagere elever mere i hånden. Hvordan det helt konkret skal skrues sammen, har jeg ikke helt besluttet mig for endnu.

7 kommentarer:

  1. Håber ikke du nedlægger. Skriver du ikke for din egen skyld, fokuserer dine refleksioner?

    SvarSlet
  2. Hej Jes - jeg kan godt forstå dine overvejelser, men jeg håber du bliver ved.

    Du kan jo selv være med til at ændre på traditionen om at vi ikke kommenterer på hinandens blogs - I dare you: Gå over til Sidsel og giv hende et digitalt kram - et lille +1 eller en kommentar og se om ikke hun kigger over til dig senere.

    Måske er det fordi vi ønsker at sige noget rigtig klogt, når vi kommenterer - og det er der ikke altid tid til - og så lader vi hellere være. Men man kan bare skrive 'Godt indlæg' - det tager ikke lang tid - og det vil opmuntre bloggeren til at fortsætte.

    Du kan sikkert også dele dine indlæg i grupper på Facebook - det gør jeg via 'it i gymnasiet' - og på fb-siden er der allerede kommet tre opmuntrende digitale nik til dig - det er årsagen til at jeg kommenterer:

    Skærmbillede

    Man kan måske undre sig over at de ikke kommenterer eller giver +1 her - men man må sige at Bloggers kommentarfunktion kræver at folk har eller opretter en Google- eller Wordpresskonto. Det er faktisk ikke så let at få lov til at kommentere på din blog :-)

    Du kan selvfølgelig også få en konto på it i gymnasiet og dele et par indlæg der :-)

    Til sidst må man sige at 1 år ikke er lang tid til at opbygge et "publikum". Ting tager tid.

    Godt blogår !

    SvarSlet
  3. Det håber jeg sandelig ikke - læs her hvorfor du skal blive ved http://sportmat.blogspot.dk/2015/01/er-det-spild-af-tid-at-blogge.html

    Desuden kan du få (lidt) likes ved at oprette et facebook-site for bloggen. Den kan (nemt) instilles til at hente alle nye indlæg, og så kan likerne få nye indlæg på deres feed.

    SvarSlet
  4. Jeg følger med og får gode ideer, så bliv endelig ved. Jeg bruger f.eks. dit materiale om monopol og duopol i næste uge. Jeg skal vende tilbage og fortælle om min erfaring med det. Skal jeg i øvrigt henvise til dig, er ikke helt bekendt med reglerne omkring det.
    Mvh Stinne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stinne
      Jeg ved heller ikke hvad reglerne er. Men hvis jeg blot kopierer noget andre har lavet, plejer jeg at skrive det i dokumentet.
      Når jeg lægger mine materialer ud, så er det, fordi de gerne må bruges direkte eller som inspiration. Så du behøver ikke skrive dokumentet kommer fra mig.
      Mvh Jes

      Slet
  5. Jeg følger også bloggen med glæde...der er flere ideer jeg skal have afprøvet :-)

    SvarSlet
  6. Hej Jes
    Nu har jeg afprøvet dit lille forløb med profit optimering med stor succes. De lavede også det lille spil med at konkurrere om at finde den optimale pris. Det var en virkelig stor øjenåbner for dem, og de roste spillet meget. Så tak for den gode ide.
    Mvh Stinne

    SvarSlet