søndag den 7. september 2014

Forberedelse til skriftlig eksamen - fra skolestart

Som matematiklærere har vi et godt kendskab til opgavetyper, der sædvanligvis stilles til de skriftlige eksamener. Men den viden har eleverne ikke.
I år vil jeg derfor, når jeg giver mine 3g-ere hjemmeopgaver for, markere de opgaver, som er specielt relevante i relation til den skriftlige eksamen. Jeg angiver desuden det relevante emne opgaven hører til.
Jeg har derudover bedt eleverne om at oprette et Maple-dokument, hvor de skal samle deres disse opgaver i relation til de enkelte emner. Det er nemt i Maple, når sektioner benyttes.
Det bliver elevernes eget ansvar at opdatere dokumentet og jeg har ikke tænkt mig at kontrollere dokumentet. Opgaven skal først placeres i Maple-dokumentet, når de har fået mine rettelser retur.
Her i starten vil jeg  give eleverne lidt elevtid til at indarbejde mine kommentarer til deres besvarelse, så eventuelle fejl er fjernet inden opgaven lægges ind i Maple-dokumentet.
Det er vigtigt, at det er elevernes egne besvarelser, som placeres i Maple-dokumentet. Jeg vil under ingen omstændigheder udlevere skabeloner, der kan benyttes til løsning af opgaverne.
I dokumentet vil vi kun placere opgaver, der er relevante for delen med hjælpemidler. Det er ved denne del af eksamen, at et sådant dokument kan hjælpe eleverne.
Ideen er selvfølgelig også, at eleverne selv tilføjer opgaver/gode råd/... til deres dokument. Det skal være deres personlige dokument, som kan hjælpe dem ved den skriftlige eksamen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar