tirsdag den 16. september 2014

Flipped Learning - et nyt vidundermiddel?

Næsten uanset hvor man lige nu kigger hen i undervisningsverdenen, så tales der meget rosende om Flipped Classroom eller Flipped Learning. I sin stramme form handler det om at flytte lærergennemgang fra klasseværelset hjem til eleverne, således at undervisningstiden kan benyttes på at hjælpe eleverne med at arbejde videre med emnet. Det er meningen, at læreren optager sin gennemgang på video f.eks. som en screencast. Eleverne skal så hjemme se videoen inden næste time.
Sådanne videoer har selvfølgelig nogle åbenlyse fordele, idet eleverne igen og igen kan konsultere videoerne for at få hjælp. Og eleverne synes også det er en god form for lektie. Samtidig er det rart som lærer at kunne bruge mere tid på at hjælpe eleverne end ved at stå ved tavlen.
Jeg bruger selv metoden en gang i mellem - typisk ved introduktion til nye elementer i vores matematikprogram eller ved mere omfangsrige beviser, som er svære for eleverne at læse i en bog.
Men jeg synes ikke ubetinget det er en succes. Eleverne ser godt nok videoerne, men har de hovedet med? Det er dejlig nemt at se en video for så kan man sige, at man har lavet lektier. Min erfaring er at sådanne videoer kun kan bruges, hvis eleverne efterfølgende selv skal arbejde. Det er den eneste måde hvorpå de kan konstatere om stoffet er forstået. Så jeg mener ikke at man kan nøjes med at give eleverne en video for - den skal suppleres med spørgsmål som aktiverer/tjekker eleverne.
Måske kan man indlægge tænkepauser i videoerne. Det har jeg ikke selv prøvet, men det er da en overvejelse værd.
En anden fare ved for voldsom brug af flipped learning er, så vidt jeg kan se, at denne undervisningsform er endnu en lille brik i vores nursing af eleverne. Vi brokker os over at eleverne ikke er gode nok til at læse (faglige) tekster. Det bliver jo ikke bedre af, at vi omlægger forberedelsen og undervisningen, så mængden af læsning reduceres markant.
Så jeg mener ikke flipped learning er det nye store vidundermiddel som ukritisk skal implementeres i undervisningen.
Når det er sagt, så frigørelse af tid fra lærergennemgang i undervisningstiden absolut en positiv ting. Der findes dog andre måder at flytte fokus fra klasseundervisning til elevaktiverende undervisning, hvor det at få eleverne til at arbejde aktivt er i centrum.
Og så er der selvfølgelig lærerens arbejdstid. Det tager tid at optage videoer. I starten ville jeg gerne gøre videoerne perfekte, så optagelser hvor jeg ikke er klar nok i formuleringerne blev forkastet. Nu forsøger jeg med "one take". Det er ok, at eleverne ser, at jeg også kan formulere mig kludret.
Der findes utallige videoer på Youtube, som beskriver Flipped Learning/Classroom. I USA har Jessica Myxters netop afleveret Masterspeciale i pædagogik om Flipped Classroom i Matematik. Læs mere på bloggen IT i Gymnasiet (Link).

3 kommentarer:

  1. Hej Jes, tak for henvisning.
    Vi har flere indlæg om FC og links til matematikvideoer af Dennis Pipenbring ("GPS-matematik") og Anne Cathrine Gotaas fra Sandvika vgs i Norge : Indlæg om FC

    SvarSlet
  2. Hej Jes. Tak for dit indlæg om fc. På Restudy producerer vi ligeledes undervisningsvideoer, og har gjort det lang tid før fc kom på dagsordenen. Det har for os aldrig været meningen at videoerne skal og kan stå alene, men det gør det efter vores erfaringer lettere at hente nogle elevgrupper og aktivere dem. Derudover bruger mange undervisere vores og andre videoer supplerende dvs. at nogle elever kan få en bestemt video for, fordi de har særlige problemer indenfor et område eller i forbindelse med retning af opgaver. Der er også eksempler på at lærere giver en gruppe eller enkeltelev en video for, som det er så er meningen at vedkommende skal gennemgå for de andre elever på klassen. Video er meget fleksibelt at bruge, men kan på ingen måde stå alene, og video er efter vores vurdering netop ikke elevaktiverende i sig selv - med mere eller mindre undtagelse af eksamensforberedelsen - og bør helt klart suppleres af tekster, spørgsmål og opgaver der peger på elevens aktive deltagelse og bearbejdelse af viden. Hvis du deltager på Gymnasiedage, så er du meget velkommen til at kigge forbi vores stand og snakke videre. Mvh Maja fra Restudy

    SvarSlet
  3. Hej
    Tak for jeres kommentarer.
    Det er intet problem at finde materiale om Flipped Classroom. En søgning på Youtube i går gav over 100.000 hits.
    Mit ærinde med indlægget var blot at man (som alt muligt andet) ikke blot ukritisk skal tage Flipped Classroom til sig.
    De variationer, du nævner Maja, gør jeg også brug af i min undervisning.
    Jeg er "desværre" på studietur, så jeg kommer ikke på Gymnasiedage.
    Jes

    SvarSlet