søndag den 24. august 2014

Mundtlig træning som lektie

Jeg er nu kommet så langt med funktioner i min 1g-klasse, at de fleste centrale begreber er blevet præsenteret og trænet.
Jeg gav derfor hver elev en graf (havde 10 forskellige grafer) med hjem. Lektien var, at hver elev skulle beskrive funktionens udseende ved hjælp af de  matematiske begreber, vi har arbejdet med, således at klassekammeraterne kunne tegne den beskrevne graf.
Selv beskrivelse skulle eleverne indtale med programmet Vocaroo (link). Jeg kan godt lide Vocaroo, da det ikke kræver eleverne logger ind og så er det meget enkelt at gå til. Når indtalingen er overstået, gemmes lydklippet på en unik hjemmeside. Man kan også gemme lokale på computeren.
Bemærk at lydklip kun bliver liggende på Vocaroos hjemmeside et par måneder, så man skal benytte et andet program eller gemme optagelsen lokalt, hvis lydoptagelserne skal opbevares længere tid.
I mit Google Drev havde jeg desuden oprettet et dokument med redigeringsrettighed for alle, der kender linket. Dokumentet havde teksten Figur 1, Figur 2, ...
Eleverne fik linket til dokumentet og skulle så i dokumentet indsætte linket til deres beskrivelse under deres figur.
Eleverne havde kun fået en meget kort beskrivelse af, hvad de skulle gøre. Der var enkelte, som ikke kunne få det til at virke, men de langt hovedparten havde ikke haft tekniske problemer.
Brugen af dokumenter, alle kan skrive i, appellerer desværre også lidt til de barnlige sjæle. Der blev selvfølgelig også skrevet "sjove" (sjofle) kommentarer. Så jeg blev lige nødt til at fortælle eleverne, at de er startet i gymnasiet :-). Det havde nogle glemt.
I den efterfølgende time udvalgte eleverne 3 figurer som de ud fra lydklippene tegne. Herefter blev grafen sammenlignes med det korrekte udseende.
Var der mangler i beskrivelsen, skulle det noteres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar