søndag den 10. august 2014

Stationstræning

Nu har jeg snart fået skrevet så mange indlæg, at jeg ikke helt kan huske, hvad jeg tidligere har skrevet. Så undskyld mig hvis dette indlæg er en gentagelse...
Sidste år sluttede vi 2g af med at arbejde med parabler, så jeg tænkte at første time her efter ferien passende kunne bruges til at genopfriske de centrale elementer.
Vi arbejdede med andengradspolynomiets 3 former (Link):
f(x) = ax2 + bx + c
f(x) = a(x - r1)(x - r2)
f(x) = a(x - p)2 + q

Eleverne har som lektie repeteret de 3 former.
Vi starter timen med at eleverne individuelt nedskriver, hvad de kan huske til hver form. Når det er gjort udveksles karakteristika med en kammerat. Fokus er at eleverne på skift skal overbevise hinanden om de karakteristika, de har skrevet. Det er ikke nok blot at sige, hvad man har skrevet.
Klassen deles nu op i 6 grupper, som bliver placeret ved hvert deres bord. Til hver gruppe har jeg lavet nogle opgaver, som knytter sig til en af de 3 typer.
Hver gruppe nedskriver deres svar inkl. argument på et blank stykke papir.
Efter 10 min skifter alle grupper bord mens opgaveark og løsning blive liggende. Når der er løsningforslag tilgængelige, tjekker grupperne selvfølgelig deres svar med løsningsforslaget.
For at tvinge alle elever på banen, så vil jeg lade de første 3 minutter ved hvert bord være individuelle, hvor den enkelte elev selv skal forsøge at løse opgaverne. Mit håb er, at den indledende brainstorm kan hjælpe de svagere elever på sporet. Herefter arbejder hele gruppen sammen om den endelige besvarelse.
På hvert bord har jeg desuden lagt et ark med ekstraopgaver, som grupperne kan give sig i kast med, hvis de bliver færdige før tiden.
Du kan læse lidt mere om stationstræning på hjemmesiden Elevaktivering i matematik (Link)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar