torsdag den 2. oktober 2014

Eksperimentarium, træningstelt, bevisbod og undervisningsstation

I min undervisning forsøger jeg at vise eleverne, hvordan en "matematiker arbejder". Derfor opererer jeg med følgende 4 stationer:
Eksperimentarium :
Det er her vi eksperimenterer f.eks. med computer og efterfølgende forsøger at opstille teorier/sætninger omkring det givne emne.
Træningstelt:
Her regner vi opgaver knyttet til emnet
Bevisbod:
Her arbejder vi mere deduktivt med at bevise påstande hørende til emnet
Undervisningsstation:
I denne station handler det om at formidle sin viden videre. Det kan være at forklare mere overordnet hvad man har lært, men det kan også være mere formel bevisførelse.

Jeg gør det klart for eleverne, at de første 3 stationer alle er med til at give dem en større kendskab til emnet. Eksperimentariet, træningsteltet og bevisboden supplerer således hinanden:
 
I 1g plejer jeg at tilrettelægge nogle af forløbene, således at eleverne selv kan bestemme på hvilken station, de vil starte deres indlæring om emnet. Jeg introducerer første gang denne arbejdsform, når vi går lidt mere bag om lineære funktioner.
Jeg starter altid med at forklare eleverne de forskellige stationer - jeg bruger den vedhæftede Powerpoint (Link)
Her er et eksempel på et arbejdsark, jeg har brugt til lineære funktioner (Link). Arket er konstrueret, så det er lige gyldigt, om man starter med Eksperimentariet, træningsteltet eller bevisboden.
Det er selvfølgelig meningen, at eleverne kommer rundt på alle stationer, men rækkefølgen kan eleverne selv vælge. Der kan også springes mellem stationerne - det kan måske hjælpe, hvis man går i stå i en given opgave.
Normalt er det ikke meningen at eleverne skal regne alle opgaver hørende til alle stationer. Det er op til eleverne, men der vil selvfølgelig være obligatoriske dele, så jeg er sikker på at eleverne har opnået den ønskede viden om emnet.
Det "sjove" er, at eleverne fordeler sig i tre næsten lige grupper, når man spørger dem, hvilken station de helst vil starte på, når der skal arbejdes med et nyt emne.
Det er selvfølgelig ikke altid, at jeg tilrettelægger timerne, så eleverne selv kan bestemme, hvilken station de vil arbejde på. Men at eleverne er så uenige om foretrukken station, gør, at jeg er meget bevist om IKKE at gennemgå stof på samme måde ved alle (del-)emner. Hvis jeg gjorde det, ville jeg forfordele de elever, som foretrækker samme arbejdsmetode som mig. Så derfor sørger jeg for at variere måden, hvorpå jeg arbejder med de enkelte (del-)emner. Nogle gange starter vi med at eksperimentere os frem til en række påstande, nogle gange starter vi med at regne opgaver, hvor jeg blot giver eleverne de relevante formler, hvis de ikke selv kan ræsonnere sig frem til dem og andre gange starter vi med den traditionelle teoretiske tilgang til emnet.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar