lørdag den 10. maj 2014

Slå først-Quiz

I forbindelse med træning til skriftlig eksamen uden hjælpemidler, oplever jeg at mange elever har problemer med at huske værdierne på log(10), a0, ln(e), ...
Jeg besluttede mig derfor for at lave en lille quiz, hvor svarene på spørgsmålene skulle være 0, 1 eller "Noget andet" (brugtes jeg til fælder). Jeg fik ideen til quizzen fra Sidsel Nonnemanns indlæg Slå-først Quiz.
Jeg gjorde på følgende måde:
Quizzen kører på storskærm, hvor jeg styrer hastigheden på spørgsmålene. Jeg har lavet følgende Powerpoint-præsentation - Link.
Eleverne dyster mod hinanden 2 og 2 - lad eleverne gå sammen med en de gerne vil udfordre (samme matematiske niveau). Foran sig har de et A4-papir, hvor der står 0, 1 samt ”andet”.
Når første opgave vises skal man hurtigste muligt placere sin hånd på det korrekte svar.
Hurtigste mand får to point for korrekt svar
Anden mand får et point for korrekt svar
Tilsvarende er der 2 minuspoint forkert svar.
Efter hvert spørgsmål snakkede vi om det korrekte resultat.
Langt de fleste af elevernes syntes det var en sjov quiz, men det var for nogle lidt svært at bevare koncentrationen til sidst, så næste gang vil jeg nok kun lave 15 spørgsmål. Et tidsforbrug på ca. 15 min vil jeg mene er passende.
Et eksempel på et spørgsmål (vi havde lige talt om andengradspolynomier):
 
 
Quizzen kan selvfølgelig også lave, så eleverne på deres ark skrive 1, X og 2. Til de enkelte spørgsmål laver man så 3 valgmuligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar