lørdag den 17. maj 2014

Matematiklyftet - når jeg får tid

I hele Norden er der fokus på bl.a. elevernes manglende matematikkundskaber. Lige som i Danmark har Sverige og Norge også iværksat ekstra tiltag for at styrke elevernes matematiske evner.
Jeg har netop været til en konference, hvor de 3 landes tiltag blev præsenteret.
I Sverige er der bl.a. lavet en stor læringsportal (Link) med både pædagogiske og mere specifikke tips til enkelte emner. Den direkte indgang til materialet hørende til gymnasieskolen er her - link.
Desuden kan lærerne få tid til at deltage i erfaringsudviklingsgrupper på skolerne (typisk 4-8 personer)  med en form for matematikvejleder som konsulent. Der er afsat 1½ time om ugen til møde i disse udviklingsgrupper.
Modul A, B, C og D som beskrives på hjemmesiden er i relation til disse grupper.
Der er en del materiale, som jeg desværre ikke har tid til at kigge på nu, men i en ledig stund vil jeg helt sikkert løbe dokumenterne igennem. Måske er der ikke så meget nyt, men der vil sikkert være nogle gode ideer, som jeg har glemt. Repetition er en god ting.
Som inspiration har er her linket til alt materiale om problemløsning (Link). Under hvert modul findes i højre side et link til en samlet pdf med alt indhold i modulet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar