søndag den 27. september 2015

Innovativt forløb med matematik

Jeg har tidligere i indlægget "Innovation i matematik" (Link) beskrevet, hvordan jeg mener, vi kan have glæde af den innovative tankegang i matematik.
Jeg har nu gennemført vandledningsprojektet, som jeg præsenterede i ovenstående indlæg.
Da fokus bl.a. var på innovative processer, havde jeg valgt en relativ stram styring af første del af projektet, hvor eleverne løbende fik en række små diskussionspunkter. Det hele styrede jeg via denne PowerPoint (Link). Via præsentation arbejdede vi specielt med fase 1 og 2 i den model, som er udviklet af en gruppe af matematiklærere nedsat af fagkonsulenten i matematik (Link til materialet).
Det var lidt hårdt for eleverne at bevare koncentrationen under den styrede del, så næste gang jeg vil lave et lignende projekt, vil jeg behandle de to faser i to forskellige matematiktimer. Og måske ikke være lige grundig med begge faser.
Specielt delen med at få matematik i spil, ville jeg godt have brugt mere tid på - altså ved hjælp af matematiske begrebskort at tvinge eleverne til at benytte en speciel metode. For en uddybning af metoden henvises til side 11 i arbejdsgruppens dokument, som jeg linker til ovenfor.
Et eksempel på en af gruppernes løsning:
Det er mit indtryk, at eleverne fik rigtig meget ud af projektet. Det kan selvfølgelig diskuteres, hvor meget matematik der er i ovenstående løsning, men jeg hørte eleverne diskutere:
lineære, eksponentielle og potensfunktioner, regression, korteste vej fra et hus til en hovedledning, forskellige løsningsforslag, om løsningsforslag kan/skal forbedres eller forkastes.
Derudover fik eleverne også trænet en hel del i brugen af Geogebra.
Så alt i alt et godt projekt, som også optog og interesserede eleverne.
Jeg brugte 4-5 moduler (a 90 min) på projektet, men der kan nok skæres lidt i det. Eleverne afleverede både en rapport og fremlagde deres konklusioner via en planche.
Her er mit oplæg til eleverne (Link). Jeg vedhæfter også lige et Geogebra-dokument, der kan benyttes til at generere tilfældige placeringer på de 8 huse (Link).

2 kommentarer:

  1. Tak for det, den ide snupper jeg :-)

    SvarSlet
  2. Hej Rasmus
    Det gør du bare - jeg hører meget gerne om dine erfaringer efterfølgende.
    Jeg sidder nemlig i en arbejdsgruppe nedsat af matematiklærerforeningen, som er ved at designe en række ideer til innovative forløb med matematik. Projektet med vandledningen bliver et af disse forløb.

    SvarSlet