onsdag den 26. august 2015

Træning af funktionsbegreber

Her i opstarten i 1g har jeg arbejdet med funktioner og deres tilhørende grafer. Jeg kan godt lide at have begreberne på plads, så jeg kan referere til dem, når vi kigger mere specifikt på de enkelte funktionstyper.
Eleverne synes det er lidt svært at huske begreberne, så det træner vi selvfølgelig en hel del på forskellige vis.
Langt det meste af træningen foregår i grupper på 2 og jeg sørger for hyppige skift i grupperne, så eleverne bliver vant til at arbejde sammen med alle i klassen. Og så bliver de vænnet sig til at matematik også er et mundtligt fag, og det er eleverne ikke særlig vant til fra folkeskolen har jeg indtryk af.
Et par ideer til en sådan træning kan være:
1) Eleverne har forskellige grafer. På skift beskriver eleverne deres figur, mens den anden skal tegne figuren selvfølgelig uden at se den oprindelige figur. Hvis der haves en del figurer, så kan eleverne blot finde en ny makker, de kan beskrive grafen for, når de har forklaret og tegnet figur med den første makker.
2) Giv eleverne nogle funktionskarakteristika ud fra hvilke, funktionen skal tegnes. Der må gerne være nogle fælder, som ikke kan tegnes. Det plejer at give nogle gode diskussioner.
3) Eleverne indtaler beskrivelse af grafen for en funktion. De andre elever prøver så at gentegne grafen ud fra beskrivelsen (Har jeg beskrevet nærmere i indlægget Mundlig træning som lektie)

Jeg er tidligere stødt på begrebet Pecha Kucha, men har aldrig rigtig fået det prøvet. Pecha Kucha er typisk en Powerpoint med en række dias. Hver dias vises kun 20-30 sekunder, så det gælder om at være hurtig i opgaven, der skal løses på den pågældende dias. Jeg vil prøve Pecha Kucha-princippet på netop beskrivelse af grafer. Så jeg har lavet en dias med 10 figurer. Eleverne sættes sammen to og to. Herefter skal de på skift beskrive graferne med de gennemgåede begreber. Efter 4 grafer (dias) beder jeg eleverne vælge ny makker. Min Pecha Kucha kan du finde her: Link.
Jeg havde egentlig glemt Pecha Kucha, men Eva Pors fik mig til at genhuske metode i sit blogindlæg PechaFlickr: Få mundtøjet i gang.

Et eksempel med linjer (analytisk).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar